Porady Trenerskie

Jak zmotywować klienta treningów personalnych? 5 wskazówek.

By 2 stycznia 2019 No Comments

Jak zmotywować klienta treningów personalnych? 5 wskazówek.

Początek roku to czas postanowień!

Wiele osób właśnie w styczniu decyduje się na współpracę z trenerem personalnym. Bardzo często przyczyną jest chęć schudnięcia, poprawienia wyglądu swojej sylwetki lub zwiększenia ogólnej sprawności.

Dobrze wiesz, że niestety większość noworocznych postanowień (również tych dot. ciała), nie wypala, ale… od czego podopieczni mają Ciebie? Sporo klientów po cichu liczy, że wspólne działania z trenerem pomogą im osiągnąć założone cele.

Dlatego w niniejszym artykule pochylimy się wspólnie nad zagadnieniem – jak zmotywować klienta treningów personalnych do realizacji wytyczonych założeń.

motywacja klientów trening personalnyc

Wszystko zaczyna się w głowie!

Noworoczne postanowienia, a rzeczywistość

Dla znakomitej części społeczeństwa, granica pomiędzy nowym, a starym rokiem jawi się jako magiczny portal, po którego przekroczeniu stajemy się innymi, lepszymi ludźmi. Lubię porównywać spisywanie noworocznych postanowień do zakupu kuponu w totolotka – dopóki nie przyjdzie czas losowania, można pożyć przez chwilę w nadziei zostania milionerem i totalnej odmiany życia. Jednakże marzenia znikają bardzo szybko, a nam pozostaje zderzenie z rzeczywistością. Tak samo jest z postanowieniami – żyjemy mrzonkami o ich realizacji dopóki nie obudzimy się w połowie stycznie ze świadomością, że: NOWY ROK – STARY JA.

Według badań University of Scranton, jedynie 8% osób ma szansę dotrwać ze swoimi założeniami do końca roku (1).

Ty możesz poprawić tę statystykę!

Jak zmotywować klienta treningów personalnych?

Być może oczekujesz, że w tym momencie opiszemy techniki typu: wypisz swoje postanowienia, wyznacz konkretne i realne cele itp. Nic z tych rzeczy.

Jeżeli chcesz aby Twój klient osiągnął swoje założenia, udziel mu wskazówek, które realnie przełożą się na odnoszenie sukcesu krok po kroku.

  • Po pierwsze koniec z wchodzeniem na wagę „co 5 minut”. To bardzo istotne aby Twój nowy podopieczny nie bazował wyłącznie na tym co pokaże mu waga. Niewątpliwie jest to jedna z form monitorowania postępów treningowych, ale niestety nie należy do precyzyjnych. W trakcie trenowania dochodzi do rekompozycji składu masy ciała. Pozbywamy się tłuszczu, a dobrze odżywiona tkanka mięśniowa również swoje waży. Dlatego należy brać pod uwagę rozwój muskulatury zwłaszcza w przypadku mężczyzn. Najbezpieczniejszymi kontrolerami postępów są: centymetr krawiecki oraz odbicie w lustrze. Doświadczenie pokazuje, że waga demotywuje – zasugeruj ważenie się raz na 2 tygodnie.

  • Jeśli coś robisz, rób to dla siebie! Wiele osób ma skłonności do porównywania się z innymi. Jest to zupełnie niepotrzebne (aczkolwiek normalne), a dodatkowo może być przyczyną frustracji oraz demotywacji. „Moja znajoma schudła w miesiąc 7kg – ja tylko 3kg”! Już na samym początku należy wytłumaczyć klientowi, że proces redukcji tkanki tłuszczowej nie przebiega liniowo, a porównywanie się do innych nie wniesie niczego korzystnego w cały proces treningowy. Każdy organizm jest inny i ma swoje własne tempo przeprowadzania zmian.

  • Odpowiednie środowisko. Wielu klientów, którzy zgłoszą się do Ciebie będzie mieć problem z tym, że w ich otoczeniu ciągle ktoś je słodycze, niezdrowe przekąski czy jedzenie typu fast food. Zmiana nawyków żywieniowych wymaga czasu oraz zaangażowania. Jak wiadomo całego świata nie zmienimy, ale istotnie możemy wpłynąć na to co jedzą nasi domownicy. To zdecydowanie ułatwi Twojemu klientowi kontrolę nad dietą – jeżeli najbliżsi idą w tą samą stronę co my, wtedy jest raźniej! Jako trener powinieneś zorganizować wspólne spotkanie – Twojego klienta oraz jego rodziny/przyjaciół tak by wyjaśnić jak bardzo ważne jest ich wsparcie.

  • Jako trener personalny naucz swojego podopiecznego dobrej organizacji. Czy aby napewno? Dokładnie tak! Dotyczyć ona będzie zakupów oraz gotowania. Zakupów oczywiście tych spożywczych oraz przygotowywania posiłków. Tylko dobra organizacja pozwoli Twoim klientom utrzymać dietę. Posiłki powinny być przygotowane np. dzień wcześniej. Alternatywnie można wybrać catering dietetyczny. Jak możesz im konkretnie pomóc? Jeżeli rozpisujesz dietę, przygotuj listę najczęstszych produktów spożywczych i sklepu gdzie można je dostać. Możesz również wybrać się ze swoim podopiecznym na zakupy oraz pokazać mu jak szybko przygotować posiłki. Jeżeli prowadzisz media społecznościowe – umieszczaj przepisy dla swoich klientów i zaprezentuj im jak sam pilnujesz swojej diety oraz treningów. Pamiętaj, że przykład idzie od Ciebie!

  • Bądź szczery poprzez uświadomienie podopiecznego o konieczności ciągłego dbania o swoje zdrowie, sprawność oraz schludną sylwetkę. Dieta i trening powinny być tak skonstruowane aby stawać się powoli rzeczywistością Twojego klienta, a nie przykrym obowiązkiem. Wiele osób wychodzi z założenia, że jak schudną to będą mogły jeść już wszystko i to w dowolnych ilościach. Nic bardziej mylnego! Utrzymanie sylwetki w dobrej formie wymaga od nas sporego zaangażowania oraz dużej ilości pracy. Edukując swoich podopiecznych sprawiasz, że utrzymają wypracowane efekty, a nawet zmotywują najbliższych do zadbania o siebie. W ten sposób nie tylko wpłyniesz na pojedynczego człowieka, ale sprawisz, że po trochu zacznie zmieniać się świat 🙂

Uważasz, że ten artykuł jest wartościowy? Udostępnij go dla znajomych trenerów! Niech dowiedzą się jak zmotywować klienta treningów personalnych do działania 🙂


Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, ponieważ masz pytania związane z zawodem trenera personalnego, kursem na trenera personalnego lub innymi sprawami, śmiało pisz lub dzwoń – kliknij tutaj.

Bibliografia

1. Norcross, J. C., Mrykalo, M. S., & Blagys, M. D. (2002). Auld lang Syne: Success predictors, change processes, and self-reported outcomes of New Year’s resolvers and nonresolvers. Journal of Clinical Psychology, 58 (4), 397-405. DOI: 10.1002/clp.1151