wiedza

Ból pleców w treningu personalnym – jak pomóc klientom? cz.1

By 30 grudnia 2018 No Comments

Ból pleców w treningu personalnym – jak pomóc klientom?

 

Czy trener personalny to osoba, która może pomóc w walce z bólem kręgosłupa?

Oczywiście że tak!

Jednakże, warto najpierw zastanowić się co może być przyczyną wcześniej wspomnianego bólu. Dlaczego odczuwamy ból pleców? Może jednym z powodów jest charakter pracy osób borykających się z tym problemem?

Niniejszy artykuł jest wstępem do serii wpisów poświęconych roli trenerów osobistych w kontekście przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym, takim właśnie jak powszechny wśród społeczeństwa ból kręgosłupa.

Opiszemy również konkretne metody postępowania, także wszystkich zainteresowanych zapraszamy do śledzenia naszego bloga!

Powszechność bólu pleców

Zanim pochylimy się nad źródłem problemów z kręgosłupem, warto poznać skalę zjawiska.

Poniższe dane pochodzą z raportu ZUS dotyczącego min. przyczyn korzystania ze zwolnień lekarskich w latach 2012 – 2016 (1).

Analizując rok 2016, dolegliwości związane z chorobami układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej, wyniosły 15,3%, co stawia je na drugim miejscu zaraz po absencjach związanych z ciążą, połogiem itp.

bol pleców diagram

Jak widać choroby układu ruchu są coraz popularniejszą przyczyną zwolnień L4 (Źródło: Analiza przyczyn absencji chorobowej w latach 2012-2016, Raport ZUS)

Warto również zauważyć, że problem dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn. Gdybyśmy mieli zastanowić się nad najczęstszą dolegliwością odpowiadającą za nieobecność pracowników, bez względu na płeć, to można wskazać właśnie problemy z układem mięśniowo – szkieletowym.

dane-kurs-trener-personalny-bol

Powyższy fragment tabeli prezentuje liczbę dni absencji chorobowej związanej z danym schorzeniem. Choroby układu ruchu są drugą najpopularniejszą dolegliwością.(Źródło: Analiza przyczyn absencji chorobowej w latach 2012-2016, Raport ZUS)

Podsumowując – problem nie tylko jest, ale narasta z roku na rok. Z czego zatem wynika?

Popularne przyczyny bólu kręgosłupa

Siedzący tryb życia, siedząca praca – mówiąc krótko: brak ruchu. Konsekwencjami takiego trybu funkcjonowania jest zaburzenie właściwej postawy ciała, co w perspektywie musi doprowadzić do dolegliwości bólowych.

Poniżej zamieszczamy raport wykonany przez niezależną firmę zajmującą się ergonomią stanowisk w miejscu pracy. Warto zwrócić uwagę na główne przyczyny dyskomfortu, jak również na to, że aż 2/3 zatrudnionych nie zgłasza problemów ze zdrowiem swoim przełożonym!(2)

raport bol plecow trening

Badanie z roku 2016 dotyczące ergonomii pracy oraz dolegliwości bólowych pracowników. Źródło: ergotest.pl

Kolejnym czynnikiem leżącym u podstaw problemów z kręgosłupem jest nadwaga oraz niewyprowadzone wady postawy wieku dziecięcego. W kwestii nadwagi – nadmierna kompresja stawów kręgosłupa powoduje szybsze „zużycie” co w konsekwencji może powodować pojawienie się objawów bólowych lub dyskomfortu. Natomiast niewyprowadzone wady postawy okresu dziecięcego np. skolioza, plecy okrągłe, plecy wklęsłe itp mogą się pogłębiać poprzez siedzący tryb życia, tym samym powodując ostre bóle kręgosłupa.

Jak wiadomo nie wszystkie sposoby leczenia działają. Mamy tutaj na myśli leczenie za pomocą środków przeciwbólowych oraz przeciwzapalnych. Jest to typowe działanie nastawione na walkę z objawami, a nie z przyczyną. Tymczasem trener personalny jest osobą, która może realnie pomóc w zmniejszeniu dolegliwości lub nawet ich usunięciu.

Ból pleców w treningu personalnym – rola trenera

Zazwyczaj jest tak, że kiedy kogoś boli kręgosłup to tak naprawdę boli go już wszystko – od odcinka krzyżowego, poprzez lędźwiowy, piersiowy, a na szyjnym kończąc.

Analizując dostępne raporty, obserwując sposób funkcjonowania społeczeństwa, a także bazując na naszym doświadczeniu – siedzący tryb pracy oraz życia jest główną przyczyną komplikacji z układem ruchu.

Nasz organizm, a przede wszystkim mięśnie nie lubią statyki jak również nie przepadają za zbyt dużym, dynamicznym obciążeniem, jeśli nie wystąpi po nim odpowiednia dawka odpoczynku w celu regeneracji. To pierwsze dwie, bardzo istotne kwestie, które powinien odpowiednio „regulować” trener personalny.

Trener jest odpowiedzialny za przygotowanie właściwej dawki wysiłku oraz odpoczynku. Dodatkowo to wszystko powinno zostać uzupełnione zdrową i świadomą dietą.

wzmacnianie pośladka

Wzmacnianie i aktywacja mięśni pośladka to jeden z bardzo ważnych elementów w drodze po życie bez bólów kręgosłupa.

Ból pleców w treningu personalnym – od czego zacząć?

W jaki sposób powinniśmy podejść do tematu bólu pleców w treningu personalnym? Na początku dokładna analiza sylwetki. Następnie przeprowadzenie odpowiednich testów fizjoterapeutycznych, w celu stwierdzenia ograniczeń ruchomości. Później przeanalizowanie możliwości ruchowo-koordynacyjnych klienta oraz odpowiednio skonstruowany wywiad, który podpowie jak na co dzień funkcjonuje klient. Dopiero kompilacja zdobytych opisaną droga informacji, pozwala trenerowi personalnemu opracować odpowiedni plan działania w walce z bólem kręgosłupa.

A zatem, jaką metodę pracy z podopiecznym wybrać? Pamiętajmy, że nigdy nie ma dwóch takich samych przypadków i każdego trzeba traktować indywidualnie.

Niemniej jednak, bardzo często używa się następujących sposobów postępowania:

– Wyrównanie napięcia mięśniowego
– Poprawę zakresów ruchomości
– Usunięcie objawów bólowych
– Reedukację wzorców ruchowych

Na tym zakończymy pierwszą część cyklu poświęconego bólom kręgosłupa w treningu personalnym. Rozwinięcie poszczególnych metod omówimy w kolejnych artykułach – zapraszamy do śledzenia naszego bloga.


Jeżeli chcesz się z nami skontaktować, ponieważ masz pytania związane z zawodem trenera personalnego, kursem na trenera personalnego lub innymi sprawami, śmiało pisz lub dzwoń – kliknij tutaj.

Bibliografia

1. ZUS, Analiza przyczyn absencji chorobowej na przestrzeni ostatnich lat, link: http://www.zus.pl/documents/10182/39590/Analiza+przyczyn+absencji+chorobowej+w+latach+2012-2016.pdf/c045c950-143c-4b25-98d7-e0bf5d5dae2e
2. Ergotest.pl, link: https://www.ergotest.pl/zagrozenia/